Úvodní den byl věnován představením jednotlivých učitelů, zemí a škol. Kurzu se v celkové počtu zúčastnilo 20 pedagogů včetně mě. Největší skupina byla tvořena 14 lidmi z Holandska, dále 3 lidé z Řecka a po jednom z Německa, Norska. Zároveň proběhlo seznámení s programem kurzu a lektory, kteří se o nás starali. Druhá část neděle byla vyplněna komentovanou prohlídkou muslimské části města.
V pondělí jsme absolvovali turistický výlet na sněžnicích v pohoří Sierra Nevada vzdáleného od Granady 1,5 hodiny cesty autobusem. Výšlap při teplotách pohybujících se několik stupňů pod nulou a za mírného větru při slunečném počasí byl pro větší část skupiny namáhavý a to vzhledem k vyšší nadmořské výšce (2400 – 2600 m n. m.). Cílem výletu byl památník Virgen de las Nieves (Panna Sněžná). Při naší cestě nás provázeli zkušení průvodci, kteří také byli učiteli tělesné výchovy. Povídali jsme si s nimi o aktivitách, které provádějí s dětmi při výuce a jak využívají venkovní prostředí. Cesta nám trvalo okolo 3 hodin, při které jsme zvládli ujít okolo 3 kilometrů. Po ukončení výletu nás čekala cesta zpět do Granady.
Následující den byl v Granadě slaven „Den Andalusie“, při kterém většina lidí vyrazila do města a navštěvovala místní památky. Naším cílem byl Granada Science Park, který vzhledem k oslavám byl zaplněn lidmi a tak jsme si ve frontě postáli okolo 1,5 hodiny. K našemu zklamání jsme se nedostali do Biodomu, který je největším lákadlem. Nicméně ostatní expozice byly přístupné. Odpoledne jsme měli programově volné a tak jsme jej využili k další návštěvě města a památek + ke společnému poznání.
Středa byla zaměřena na přednášky na téma „Nové přístupy k venkovním aktivitám – školy v lese“. Přednášku vedla online jedna z koordinátorek ve Španělsku, kdy jsme byli seznámeni s fungováním tohoto alternativního pojetí výuky. Tento přístup byl zaměřen zejména na věkovou kategorii 3-6 a 6-12 let. Na základě toho proběhla diskuze a náměty, zda by se náplň dala převést i do našich škol. Druhá část přednášek byla na téma „Edukativní systém ve Španělsku – výzvy a možnosti. Byl jsem celkem překvapen, jak striktní je systém a co všechno učitelé ve výuce mohou a co nikoliv. Druhá část dne byla vyplněna návštěvou nejvýznamnější městské památky palácového a pevnostního komplexu Alhambra. Při návštěvě jsme viděli zahrady Generalife, Nasrid palác, palác Karla V. i pevnostní věže. Celkový pohled na tuto památku, která je zařazena na seznam kulturního dědictví UNESCO, byl dech beroucí.
Po sérii přednášek nás čekala ve čtvrtek prohlídka školy ve městě Órgiva, která se nachází na jižní straně pohoří Sierra Nevada. Škola je zaměřena na druhý stupeň vzdělávání pro děti v celé oblasti Alpujarra. Zajímavostí je, že škola je jedinou v celém okrese. V rámci prohlídky proběhla i diskuze s pedagogickým sborem při společné snídani, při které jsme jednotlivě řešili podobnosti a odlišnosti v našich vzdělávacích programech či ve vyučovacích postupech. Součástí dne byl i společný oběd ve vesničce Capileira. Obědové menu se skládalo s místní speciality – Plato alpujarreňo. Po vydatném obědě nás čekala pěší túra z Capileiry přes vesničku Bubión do vesničky Pampaneira. Jedná se o oblast, která je zajímavá lidovou architekturou zasazenou do výběžků pohoří Sierra Nevada v nadmořské výšce okolo 1 500 m n. m. Typické jsou terasovitě uspořádané bílé domy. Zajímavostí byly i odvodňovací kanálky uprostřed uliček. Při pěší turistice po svazích a úzkých cestách jsme dostali úkol vyfotit přírodní úkaz, který nám něco připomíná. Výlet byl opět komentován a veden zkušeným horským průvodcem, se kterým jsme se již setkali při výšlapu na sněžnicích.
Pátek byl ve znamení dalších návštěv místních škol. První návštěva byla na předměstí Granady, kde se jednalo o školu se zaměřením na první stupeň vzdělávání. Zajímavostí byl jejich program svačin, které byly rozdávány přímo určenými žáky (zelenina, ovoce), z důvodu zvýšení povědomí o přínosem stravování. Druhá zastávka byla poblíž centra Granady. Střední škola technického zaměření s více jak 1500 studenty a 150 pedagogy má učební program rozdělen do dvou bloků v průběhu dne. Jedna skupina se učí od rána do odpoledne a druhá se učí od odpoledne do večera. Vše je v důsledku nedostatku učebních místností pro tak velký počet studentů. Tato škola nás zaujala i možností využití speciálních prostorů pro studenty, kteří již dokončili své studium a mohli místnost využívat jak kancelář. Odpoledne se neslo v duchu samostatné prohlídky města a přípravy na závěrečnou společnou večeři s hodnocením.
Poslední den kurzu byl věnován praktickým ukázkám, jak pracovat ve venkovním prostředí a využívat vše kolem sebe. Vyzkoušeli jsme si také tvorbu vlastních svíček, olejů či mastí. V závěru dopoledního bloku proběhla i přednáška na téma systém školství ve Španělsku a také závěrečné vyhodnocení kurzu.
Závěr
Z mého pohledu se jednalo o velmi povedený kurz, který přispěl k rozhledu o fungování školského systému v ostatních evropských zemí a také o práci kolegů. Dozvěděl jsem se mnohé o možnosti využití venkovní výuky. Když to vezmu jako učitel TV, tak se v našem případně spíše jedná o kurzy, které již pořádáme. Ale o obsahu některých kurzů, případně přidání dalších, je možno vést diskuzi.
Celý kurz byl svým obsahem zaměřen spíše pro studenty/žáky nižší ročníků, respektive prvního stupně. Nicméně, našel jsem si v něm i věci, které se do výuky můžou hodit a které i využiji.
Roman Reismüller