V prvních několika minutách prohlídky nám naše průvodkyně M. Sybolová představila klášter jako takový: jednotlivé části budovy, jejich funkce a využití a následně také historii kláštera, tu však jen velmi stručně.
Hlavní atrakcí byla expozice středověkých maleb různého druhu i původu.
V první místnosti se nacházel komplex devíti obrazů, tzv. Vyšebrodský cyklus, mapující život, smrt a zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Obeznámili jsme se s význačnými biblickými postavami a ve spojitosti s výjevy na obrazech jsme si také připomněli, proč slavíme vánoční svátky, tudíž se nám návštěva krásně propojila s probíhajícím adventem.
Následně jsme se přesunuli k expozici části výzdoby z kaple sv. Kříže na Karlštejně. Jednotlivé, hojně zdobené malby z dílny mistra Theodorika vyobrazovaly nejen světce, ale i svaté krále nebo církevní hodnostáře. Kromě konkrétních atributů svatých a znaků gotické malby jsme se dozvěděli i zajímavosti z historie, např. fakt, že Karel IV., který tyto obrazy objednal, chtěl jejich prostřednictvím na Karlštejně stvořit pozemské nebe a udělat tak z českých zemí náboženskou velmoc.
Karel IV., jakožto význačný císař, měl své místo mezi svatými na dalším obraze. Ten objednal významný církevní hodnostář Jan Očko z Vlašimi, skromně zobrazený ve spodní části obrazu. Toto konkrétní dílo zaujalo zejména detailním a velmi personalizovaným zpracováním, které nenápadně, avšak nápaditě odkazovalo na věci či události spojené s namalovanými osobami.
Následně se nám naskytla příležitost porovnat zmrtvýchvstání Krista z Vyšebrodského cyklu s obrazem na stejné motivy z dílny mistra Třeboňského oltáře. Hlavním rozdílem byla dynamičnost způsobená zejména hojným použitím červené barvy, která obrazu propůjčila mnohem naléhavější a názornější ráz.
Prohlídku jsme zakončili u oltářní malby na zakázku měšťanstva, která na rozdíl od obrazů předchozích nebyla tak detailně zdobena. Zachycovala větší počet nejrůznějších osob, a dokonce poskytovala i prostor pro zapojení fantazie, poněvadž se na ní nacházela skupina záhadných lidí, o jejichž identitě historikové dodnes spekulují.
Během celé prohlídky nám byly na konkrétních dílech demonstrovány výrazné znaky typické pro středověké umění, získali jsme mnoho nových informací ohledně křesťanských tradic a světců a dostali jsme jedinečnou šanci společně nasát specifickou atmosféru historického prostředí.
Adéla Mužíková, 5.A